.

.

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Ei mitään uutta auringon alla

  


Hauskaa Vappua! (Ainakin meidän kaupan mielestä on vappu, sillä näin hyllyllisen vappukrääsää. Yritin etsiä juhannusjuustoa. Ei ollut. Yritin etsiä joulukalenteria. Ei ollut. Yritin etsiä vuoden 2015 pääsiäismämmia. Ei ollut. Mihin voin valittaa tästä suuresta vääryydestä?) 

Pihi nainen ilahdutti minua jokin aika sitten ojentamalla minulle kirjallisuushaasteen. Kiitos Pihi nainen! Homma on yhtä yksinkertaista kuin ydinfysiikka: haasteessa on kysymyksiä, joihin odotetaan vastauksia. Miten helppoa! Tämä tuo vaihtelua iänikuisiin hepreankielisiin kirjoituksiini tai videoihini, joissa ajelen yksipyöräisellä mursu käsivarsieni varassa. (Nyt tuli tenttipaineita, sillä kysymyksiin vastaaminen voi olla yllättävän vaikeaa. Niks naks, venytän sormeni ja ranteeni, pyyhin näppäimistön, kulautan latausjuomaa ja annan mennä!)     

1. Mikä kirja olisi juuri nyt paras kuvaamaan sinun elämääsi?

Raamattu. Olen käytännössä naispuolinen Jeesus. Jos totta puhutaan, olen aika varma, ettei koko maailmassa ole niin tylsää kirjaa, joka voisi kuvailla minun supervauhdikasta elämääni. Hetkinen, ehkä sittenkin: Tiskaamisen käsikirja retrohenkisille saattaa osua lähelle. Tai Tuhatjalkaisen kengänkiillotus opas. Ehkäpä Kananmunan kypsentämisen alkeet uusavuttomille.  

2. Luetko runoja?

Tietysti luen, päivät pitkät! Aloitan aamuni oopperalaulamalla Homerosta suihkussa. En mene edes postilaatikolle ilman Eino Leinon runotuotantoa. Jos totta puhutaan, en minä lue. En ole runoihmisiä.

3. Käytkö kirjallisuustapahtumissa?

Käyn. Jokapäiväinen lukuhetkeni on yksi maailman historian järisyttävimmistä kirjallisuustapahtumista. Pitäisikö minun muka käydä jossain muualla? 


4. Mistä kirjasta toivoisit tehtävän elokuvan? 

Nyt aion puhua totta alusta alkaen. Haluaisin nähdä Stephen Kingin Musta Torni-sarjan elokuvana. (Voi Irene, sinä se jaksat yllättää!) Leffaprojekti oli jo käynnissä pariin otteeseen, mutta se löi päänsä mahdottomuuden ja rahattomuuden seinään. Minä toivon ja uskon, että jonain päivänä elokuva näkee päivänvalon.  

5. Minkä klassikon olet aina halunnut lukea muttet ole (vielä) saanut aikaiseksi?

Harper Leen Kuin surmaisi satakielen ja George Orwellin Vuonna 1984 tulevat näin äkkiseltään mieleen. 

6. Onko sinulla jokin lempikirja jota et ikinä kehtaa kysyttäessä (paitsi tietysti nyt) paljastaa?

Häpeän suunnattomasti viehtymystäni Da Vinci-koodiin. En häpeä oikeasti! Minä luen, mitä luen, pidän, mistä pidän ja olen kaikesta ylpeä.

7. Kenet kirjailijan haluaisit tavata?

Sen yhden hepun Etuhirvensalon kylästä, joka kirjoittaa intialaisia haikuja ja kaikuja takaperin. Suuri kirjailija! Nimeä en muista. Tai sitten Stephen Kingin. En osaa päättää.

8. Kenet romaanihenkilön haluaisit tavata?

Musta Torni-sarjan ka-tetin. Varsinkin Oin! Se on mäyriäinen. Oi, oi! (Hyvä, taas vastaus ilman kikkailuja!)
 
9. Kuka on mielestäsi kiinnostavin kirjailija (vaikket välttämättä hänen kirjoista pitäisikään)?

Minä. Ja minä en todellakaan pidä "kirjoistani". (Muistutus itselleni: minä en ole kirjailija muualla kuin tyhmässä, pikku päässäni.) Stephen King ja Marian Keyes ovat lähes yhtä kiinnostavia. (Heidän kirjoistaan toki pidän.)

10. Minkä kirjan ostit viimeksi?

Mitä jos ostin kolme kirjaa kerralla? Mitä jos en tiedä, minkä niistä tulin ostaneeksi viimeksi? Joudunko jonnekin kirjabloggareiden rangaistuslaitokseen lukemaan epämieluisia romaaneja aikojen loppuun asti, jos en tiedä? Pitääkö minun soittaa nettikauppaan ja rukoilla heitä tarkastamaan, minkä kirjan he sujauttivat viimeisenä pakettiin? Apua! Vastaan Rebecca Stottin Korallivaras. (En suosittele sitä kirjaa kenellekään. Paitsi insomniasta kärsiville.)

11. Mitä luet juuri nyt?

Tätä tekstiä, mutta jos kysymyksellä haetaan, että mitä kirjaa luen nyt, niin en kerro. Se on salaisuus, joka paljastuu vain lukemalla lisää minun tekstejäni. Hahaa! Miten oivallinen kidutusmuoto! Taidan muuttaa blogini nimeksi Kingiä, kahvia ja kidutusta

Haastan seuraavat blogit (mikäli teitä ei ole haastettu): 

Taikakirjaimet
Missio kässari 
Tarinauttisen hämärät hetket 
Nenä kirjassa 
Fiktiivinen maailma 

Empaattista pääsiäisen jälkeistä elämää!

 





10 kommenttia:

  1. Hähä hyviä vastauksia. :D Kiitos haasteesta.

    VastaaPoista
  2. Täytyy yhtyä edelliseen, hyvin vastattu. Täytyypä katsoa jos itsekin keksisi jotain. :)

    VastaaPoista
  3. Enpä olisi ikinä arvannut, mistä kirjasta (tai keneltä kirjailijalta) haluaisit tehtävän elokuvan :DD Hersyvän hauskoja nämä sinun vastaukset taas, lukee ihan ilokseen ja tulee iloiseksi ja naurattaa ;-))

    Nyt voinkin painua poterooni jatkamaan niiden masentavien kirjojen lukemista (juu, nyt on päässyt käymään niin, että minulla on kesken kolme suhteellisen ankeaa kirjaa - on tosi vaikea päättää, mitä masentavaa tilitystä sitä tänä iltana lukisi!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen niin arvaamaton ihminen. Suuri mysteeri. =D Ihana Elegia, sydäntäni lämmittää kovin, jos olen onnistunut sinua ilahduttamaan.

      Minullakin on juuri kesken kirja, joka ei varsinaisesti kerro My Little Ponysta ja Halinalleista... Mutta synkkä ja masentava karaisee! =D

      Poista
  4. Oi <3 (Kyllä, saa lukea tuplamerkityksin!) Elokuvan ja Mustan tornin mainitseminen samassa lauseessa sai lähes kuolan valumaan suupielistä. Se se vasta olisi jotakin jos tuo projekti toteutuisi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. OIIIIII! En anna ikinä anteeksi Oin kohtaloa. (Ettäs sen tiedät, herra King. No ehkä annan.)

      Musta torni elokuvana on vain jotain sellaista, jota ei voisi ohittaa. Vaikka pelottaisikin, että valkokankaalle siirto epäonnistuisi täysin... Mutta silti. Haluaisin. Hyvät elokuvapomot, repikää ne rahat nyt jostakin! =D

      Poista
  5. Oho, minulla oli mennä tämä postaus aivan ohitse. Hienoa ettei näin käynyt, olisi jäänyt hyvät naurut väliin. Kiitos dear! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, ei se olisi ollut mikään maailmanloppu.. =D Yllätyn joka kerta, kun joku tunnustaa huumorini uppoavan... (Olen lähinnä luullut, ettei sitä ymmärrä muut kuin minä. Ja ehkä siskoni.)Kiitos sinulle, muru! =D

      Poista